آموزش رزومه نویسی Resume Writing :
در این مطلب یک کتاب پی دی اف (pdf) با موضوع آموزش رزومه نویسی یا همان شیوه نگارش رزومه کاری ،چند عدد فایل نمونه آن به زبان فارسی و یک عدد نمونه نامه درخواست شغل با فرمت ورد word قابل ویرایش را جهت دانلود شما آماده کردم.
امیدوارم گامی باشد به سوی اشتغال شما عزیزان.
مقدمه: رزومه چیست و بر چند نوع است؟
شما هنگام انجام کارهای حقوقی یا مثلا ثبت نام در مراکز مختلف آموزشی و اداری، برای شناسایی خود نیاز به شناسنامه یا کارت ملی دارید. یا برای سفر خارجی و انجام کارهای اداری در خارج از مرزهای کشورتان باید برای شناسایی خود پاسپورت همراه داشته باشید. رزومه یا CV مدرک شناسایی شما در بازار کار است. تفاوت عمده این مدرک شناسایی با دیگر مدارکی که گفتیم در این است که شما این سند را خودتان تنظیم می کنید و هر زمان که نیاز داشته باشید می توانید آنرا تغییر بدهید.
رزومه در اصل یک کلمه فرانسوی است ( résumé ) که در فارسی هم به همین نام یا سی وی(مخفف Curriculum Vitae ) شناخته می شود. البته فرهنگستان زبان و ادب فارسی کلمات « شرح حال » را به عنوان معادل فارسی آن پیشنهاد داده و برخی از اصطلاح « کارنامک » یا « چکیده » هم استفاده می کنند ولی همچنان استفاده از رزومه رایج تر است.
در CV خلاصه ای از مشخصات فردی، سوابق کاری، تحصیلات و مهارت ها و توانایی فرد نوشته می شود و معمولا برای استخدام کاربرد دارد. به جز موارد استخدامی گاهی دانشگاه یا موسسه آموزشی که مایل هستید در آن ادامه تحصیل بدهید نیز ممکن است از شما درخواست رز ومه یا CV بکند که شما با توجه به اهمیت سوابق تحصیلی و علمی خود رزومه ای به اصطلاح علمی (آکادمیک) تنظیم می کنید.
البته گاهی اوقات شرکت ها یا موسسه های آموزشی فرم های پذیرش یا استخدام خاص خودشان را دارند و در کنار آن ممکن است یک نامه درخواست شغل که در درس های آینده بیشتر راجع به آن صحبت می کنیم، بخواهند.
اشاره کردیم که یک رزومه نسبت به هدفی که از تنظیم آن دارید می تواند بر دو نوع حرفه ای یا علمی باشد اما از نظر قالبی که ارائه می شود می تواند تنوع بیشتری داشته باشد. یک CV معمولا در یک یا دو صفحه A4 نوشته می شود (اگر قرار بود از آن پرینت بگیرید بهتر است روی یک کاغذ به صورت پشت و رو این کار را بکنید). اما در عصر ما و با وجود پیشرفت تکنولوژی ،
جویندگان کار می توانند مناسب با زمینه کاری خود رزومه های مالتی مدیا داشته باشند و از امکانات صوتی و تصویری برای ایجاد رزومه های صوتی یا ویدویی استفاده کنند. البته در این دوره ما فقط به رزومه متنی خواهیم پرداخت.
نحوه ی نگارش رزومه کاری
به خاطر داشته باشید که شما تنها کسی نیستید که برای یک آگهی کار، شرح حال یا سوابق کاری خود را می فرستید. هر قدر هم که شما انسان با تجربه و کار درستی باشید، کارفرمای شما وقت آن را ندارد بیش از 5 صفحه درباره شما بخواند. پس داستان تعریف نکنید و در مختصرترین و مفیدترین شکل ممکن چکیده ای از مشخصات، سوابق و توانایی های خود را ارائه نمایید. مخصوصا بخش هایی که در آگهی روی آنها تاکید شده است. پس اگر به طور مثال ده سال سابقه کار در بیست شرکت مختلف را دارید، به یاد داشته باشید که لزومی ندارد همه آنها را با جزئیات ذکر کنید. اگر شما به اندازه موی سرتان هم تجربه کاری دارید باید بتوانید برای یک شغل مشخص که امروز برایش درخواست می فرستید، تنها و تنها دو صفحه رزومه بنویسید.
توجه کنید که توضیحاتی که در درس های آینده خواهید دید تنها راهنمای شما برای تهیه یک رزومه صحیح و موفق است اما از آن جایی که هر فرد مشخصات ویژه خود را دارد، قالب یک رزومه را نمی توان خیلی محدود کرد و %100 در یک ساختار ثابت آن را تعریف کرد. خلاقیت و دقت شما در تنظیم آن، به کارفرما ثابت می کند که شخص مورد نظرش را پیدا کرده است. به این چشم نگاه کنید که دارید برای خودتان تبلیغ می کنید و البته از یاد نبرید که در صورت قبول شدن در مرحله بعدی که مصاحبه است، باید ثابت کنید که تمام نکاتی که در تبلیغ از خود گفته اید حقیقت دارند.
ده روش براي اينكه رزومه شما مورد توجه قرار گيرد چيست؟
نوشتن يك رزومه نياز به دقت دارد و فرايندي است كه بايد براي آن زمان كافي گذاشت.
ابتدا خوب راجع به آن فكر كنيد. سپس تاريخچه كاري و آموزشي خود را بنويسيد و چندين بار آن را بازخواني كرده و نكات لازم را تصحيح كنيد تا به شكل كامل و مورد قبولي پيش زمينه ها و توانايي شما را نشان دهد، در آخر رزومه تان را بازخواني نهايي كنيد. نوشتن يك CV ممكن است ساعتها وقت شما را بگيرد ولي توجه داشته باشيد مديران و كارفرمايان كمتر از يك دقيقه براي خواندن آن زمان مي گذارند.
اگر رزومه تان حاوي هر نوع غلط فاحشي باشد، استخدام كنندگان دقت خود را براي اصلاح ان هدر نخواهند داد.
براي مطمئن شدن از اين مطلب كه رزومه شما نهايت توجه مديران را به خود جلب كند، از اين 10 اشتباه رايج اجتنباب كنيد:
1- عدم استفاده از نامه پوششي (همراه)
نامه پوششي نامهاي است كه همراه با رزومه ارسال ميشود و در فرايند پذيرش شما از طرف كارفرمايان مساله بسيار مهم است، خيلي از آن ها به طور ناخودآگاه رزومه هايي را كه فاقد نامه پوششي باشند رد مي كنند بوسيله نامه پوششي و با تاثيري كه براي خواندن رزومه تان روي استخدام كنندگان مي گذريد، باعث جلب توجه آنها و گاهي چشم پوشي از خطاهاي كوچك در رزومه تان مي شويد.
2- استفاده از اشكال
جلب توجه كننده استفاده از فونت هاي غيرمعمول يا مثل كاغذ با رنگ صورتي در زومه باعث جلب توجه ناخوشايندي مي شود. رزومه خود را با استفاده از كاغذهايي سفيد يا كرم رنگ، نوشته هايي مشكي و در صورتيكه تايپ ميكنيد يك فونت معمول و رايج تخصصي و حرفه اي جلوه نمايد. يا از خط خوشش جهت نوشتن آن استفاده كنيد.
3- زياد ننويسيد!
مشاغلي را كه در دوران دبيرستان و يا غير آن داشتهايد و احتمالا به حرفه (تخصص) فعلي شما ربطي ندارد نبايددر اطلاعات رزومهتان آورده شود از نوشتن آن پرهيز كنيد. رزومه شما نبايد بيشتر از دو صفحه باشد، همچنين بايد حاوي تارخچه كاري اخير شما كه در برگيرنده مسايل مربوطه و مهمتر است باشد.
4- تمركز و تكيه بر دوره اشتغال به جاي نوع مشاركت
به جاي اينكه مهندسي از دورههاي متعدد زماني شغلهاي گوناگون را وارد رزومهتان كنيد، توضيح دهيد كه در هر مدت كاري چطور با شركتهاي قبلي همكاري ميكرديد و در نهايت چه تاثيري بر روند كاري آنها گذاشتيد. به عنوان مثال هر كسي ميتواند مدتي را كه در شركتي مشغول به كار بوده است را در رزومه خود بنويسد ولي ذكر پيشرفت در كار شركت نسبت به سال گذشته كه شما باعث آن شديد قابل توجه خواهد بود، كارفرمايان اين نكات را حتما در نظر ميگيرند.
5- توجه زياد به خواستهها و علايق شخصي
استخدامكنندگان تلاش دارند، افراد را بر اساس تواناييها و مهارتهايي كه دارا هستند براي سازمانشان انتخاب كنند، بنابراين هر چيزي در رزومه شما بايد تجربيات كاريتان را به خوبي نشان دهد. تاكيد و توجه به خواستهها و علايق شخصي ناخوشايند خواهد بود و شانس انتخاب شما را در كارفرمايان كمتر خواهد كرد. توجه داشته باشيد هميشه موضوعات كاربردي و تخصصي داراي تاثير بيشتري نسبت به مسايل شخصي طرح شده از جانب شما است.
6- عدم توجه و رعايت نكردن بعضي اصول
بايد دقت كنيد كه توجه لازم، پوششدهي مطالب و داشتن جلد كاغذ در رزومه براي هر كارفرما و همچنين شغلي كه براي آن درخواست ميدهيد ضروري است با رعايت كردن بعضي اصول، ابزار لازم را براي نشاني دادن اين نكته كه كاملا مناسب يك وضعيت شغلي خاص هستيد فراهم ميكنيد. در تمام درخواستها و رزومههاي خود نسبت به مسايل توجه كافي و يكسان داشته باشيد.
7- نوشتن تاريخ و موضوعات حدسي و احتمالي
با بررسي و محاسبه تاريخ گذشته كاري خود زمان و موضوع شغلي خود را به دقت بنويسيد. عدم توجه به اين مساله كارفرمايان را دچار مشكل خواهد كرد، احتمالا جاي پرسش باقي خواهد گذاشت و نهايتا باعث خواهد شد كه آنها به درخواست شما رسيدگي نكنند. سعي كنيد با محاسبه دقيق، هر نوع شبهه و فاصلهاي را در رزومهتان از ميان برداريد.
8- آوردن دلايل ترك كردن شغل قبلي
هيچگاه، مطالب منفي در رزومه خود ننويسيد. ممكن است از كار قبلي خود به دلايلي انصراف داده باشيد يا شما را از شغل و سمتتان بر كنار كرده باشند. نوشتن اين مطالب و يا دليل ترك كردن حرفه قبلي نكاتي منفي هستند و فقط در صورتي كه از شما خواسته شود و يا سوالي در اين مورد از شما پرسيده شود بايد آنها را ذكر كنيد.
9- اطلاعات و موضوعات فردي
مسايلي كه شما در آن اطلاعات عمومي داريد يا موضوعات و رفتارهاي مربوط به شخص شما ممكن است براي خودتان خوب و جالب باشد، ولي اگر به حرفه شما مربوط نباشند نبايد در رزومه نوشته شود. همچنين از قراردادن اطلاعات فردي مثل قد، وزن و مذهب يا هر چيز ديگري كه در رزومه جايي براي ذكر آن در نظر گرفته نشده خودداري كنيد ممكن است اين مسايل بر عليه شما بكار روند و مشكلاتي را برايتان در انتخاب ايجاد كنند.
10- بيتوجهي به نكات دستوري و املايي
نكات دستوري و املايي را در رزومه رعايت كنيد و سعي كنيد از خطا در اين موارد بپرهيزيد، هر چند ممكن است كارفرمايان به همه مسايل دقت نكنند. هميشه رزومهتان را چندين بار بخوانيد و از دوستانتان بخواهيد در مورد آن نظر بدهند و اشتباهاتي (خطاهايي) كه در آن ميبينند را به شما گوشزد كنند.
کتاب پی دی اف (pdf) با موضوع آموزش رزومه نویسی و نمونه فایل های رزومه کاری فارسی word
و یک عدد نمونه نامه درخواست شغل با فرمت ورد word قابل ویرایش را از لینک های زیر دانلود کنید :
دانلود کتاب آموزش رزومه نویسی فارسی
کافی نت سایه روشن
آقا یه دنیا ممنون٬ آموزش رزومه نویسی که قرار دادید خیلی مفید بود.
thanks a lot
عاالی بود ممنون